OTOMATİK VİTESLİ ARAÇ KULLANMA. TEMEL DİREKSİYON EĞİTİM NOTLARI
DİREKSİYON DERSLERİNDE KALİTE, GÜVEN VE BAŞARININ MARKASI
UFUK KÜÇÜKALİ DİREKSİYON EĞİTİMİ
1 – HAZIRLIK
2 – KALKIŞ YAPMAK
3 – SÜRÜŞ ESNASINDA YAPILMASI GEREKENLER
4 – GERİ GİTMEK. GERİ MANEVRA YAPMA KURALLARI
5 – ( U ) DÜNÜŞÜ YAPMAK
6 – DURMAK. DURMA KURALLARI
7 – ARACI EMNİYETE ALMA VE ARACI TERK ETMEDEN ÖNCE YAPILMASI GEREKEN İŞLEMLER
1 – HAZIRLIK
Aracın kapısını sol elinizle açıp, sağ ayağınızla araca bininiz.
1 – Fren ve gaz pedalına, en iyi şekilde kumanda edebilmeniz için, oturduğunuz koltuğu öne veya arkaya doğru hareket ettirerek pedallara ve direksiyona olan mesafenizi ayarlayınız.
Dikkat: Göğüs kafesinizle direksiyon arasında Min: 25 cm. mesafe olmalıdır. Koltuk başlığını da ayarlamayı unutmayınız.
2 – Emniyet kemerinizi takınız. Araçta bulunan diğer kişilerinde takmasını sağlayınız.
3 – Aracın, sağ, sol ve iç dikiz aynalarına bakıp ayarlarını kontrol ediniz, gerekiyorsa ayarlayın.
4 – Aracı çalıştıra bilmeniz için, vites kolu ( P ) park pozisyonunda ve sağ ayağınız frene basılı olmalıdır.
5 – Bu pozisyonda, kontak anahtarını saat dönüş yönünde çeviriniz, gösterge lambaları yanacaktır. Hava yastığı ikaz lambası sönene kadar ( 6 Saniye ) enjeksiyon zamanını bekleyiniz.
6 – Daha sonra aynı yönde anahtarı çevirince marşa basılır. Marşa basınız. Aracın motoru çalışsın veya çalışmasın 2–3 saniyeden fazla marşa basılı tutmayınız. Araç çalışmaz ise işlemi yeniden tekrarlayınız.
Marşa Basmak: Kontak anahtarını açtıktan sonra, motoru çalıştırmak için, anahtarı start pozisyonuna çevirmeye denir. Motor çalıştıktan sonra, kontak anahtarını bırakınız. Anahtar otomatik olarak on pozisyonuna döner.
Not: Otomatik araçlar, Fren + ( P ) Park veya ( N ) Nötr pozisyonu dışında çalışmazlar.
2 – KALKIŞ YAPMAK
Yukarıdaki işlemleri yerine getirdikten sonra
- Frene basılı durumdayken, vitesi ( N ) pozisyonuna alın ve el frenini indiriniz.
Dikkat: El freni mutlaka ( N ) pozisyonundayken bırakılır veya çekilir.
Not: Eğer, vites kolunu ( P ) pozisyonundan çıkaramıyorsanız. Vites ( P ) pozisyonundayken freni bırakıp tekrar basınız. Gösterge panelinde fren pedalı bas ışığı yanıyorsa, vites kolu hareket etmez.
2- Daha sonra vitesi ( N ) den ( D ) pozisyonuna, yani otomatik Sürüş pozisyonuna alınız.
3- Sol sinyal veriniz. Aynalardan yolu kontrol edin yol boş ve uygun ise kalkışınızı yapın, kalkmak için,
4- Fren pedalını yumuşak bir şekilde bırakın. Araç hareket ettikten sonra, gerektiği kadar gaza basınız. İlk kalkışta fazla gaz vermekten kaçınınız.
5- Kalkıştan sonra yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.
6- Yolun durumuna ve sizin gidişinize göre, vitesler otomatik olarak değişecektir. Sizin vitesle ilgili olarak yapmanız gereken bir şey yoktur.
3 – SÜRÜŞ ESNASINDA YAPILMASI GEREKENLER
1 – Trafik kurallarına uyunuz.
2 -Aynalardan yolu kontrol ediniz, duruş, kalkış ve dönüş sinyallerini veriniz.
3 -Trafiği tehlikeye düşürecek gereksiz ikaz ve işaretler yapmayınız.
4 -Gerektiğinde gazı artırın veya azaltın. Akan trafikte trafiğin hızına uymak gerektiğini unutmayınız. Ayrıca hızınıza uygun şerit seçiniz.
5 -Zorunlu haller (Sollama vb.) dışında yolun sağından, sağ şeritten sürüşünüze devam ediniz.
4 – TEKNİK GERİ GİTME. AYNALARI KULLANMA VE GERİ MANEVRA YAPMA KURALLARI
1 – Geri giderken kural olarak sağ sinyal lambası yakılır. Özellikle, yoğun trafikte daha belirgin olmak için dörtlü ikaz lambaları da yakılabilir. Siz aracınızın dörtlü ikaz lambalarını yakınız.
2 – Fren pedalına basınız. Aracın tam olarak hareketsiz kaldığından emin olunuz. Daha sonra aracın vites kolunu ( R ) geri vites pozisyonuna getiriniz. Bu durumda, aracın arkasında bulunan beyaz renkli geri vites lambaları yanar. Arkadan gelen araçlar aracınızın dörtlü ikaz ve geri vites lambalarının birlikte yandığını gördüklerinde sizin geri gideceğinizi anlayıp ona göre davranırlar. Aracınızın arkasına yanaşmazlar.
Geri vites lambalarının çalışıp çalışmadığını peryodik olarak kontrol ediniz.
3 – Geri giderken, direksiyonu iki elinizle 9/15 pozisyonunda tutunuz. Bu pozisyon, her üç aynaya da doğru olarak bakmanızı sağlar. Aynı zamanda, aracın önünü, en iyi bu pozisyonda görürsünüz. Geri giderken aracınızın sadece arkasına değil, sağına, soluna ve önüne de bakıp, görüp, geri gitmeniz gerekmektedir.
Dikkat!!! Geri giderken, direksiyonu sağ yaparsanız, aracın arkası sağa, sol yaparsanız aracın arkası sola gider. Yine, geri giderken direksiyonu sağ yaparsanız, aracın önü sola, sol yaparsanız aracın önü sağa gider. Bu yüzden geri giderken aracın önünü de kontrol etmek son derece önemlidir. Doğru direksiyon tutuşu, aracınızın dört tarafını rahatça görmenizi sağlar.
4 – Geri gitme teknik olarak aynalara bakarak yapılır. Sağ aynadan sağ tarafı, sol aynadan sol tarafı, iç aynadan geri gideceğiniz yeri ve yolu, kontrol ederek geri gidişinize başlayınız.
5 – Geri gitmenin, max. Hızı 10 km.dir. Daha hızlı geri gitmeyiniz. Yavaş yavaş, gerektiğinde durup fiili olarak kontrol ederek geri gidiniz. Geri giderken, dönüp bakma ihtiyacı hissederseniz, durup sağ, sol ve arka camlardan bakarak aracın yanları ve arkasını kontrol ediniz. Araç hareket halindeyken kesinlikle tek bir noktaya, aynaya, yere, odaklanmayın, çoklu bakarak geri gidişinize devam ediniz.
6 – Geri manevra yaparken direksiyonu çok fazla hareket ettirmeyiniz. Düz geri gidiyorsanız sağa sola yaklaşmak için, direksiyonu hangi yöne yaklaşmak istiyorsanız o yöne bir ila beş dakika aralığında çeviriniz. Kesinlikle daha fazla çevirmeyiniz. Aracınız, bu kadar açılarla istediğiniz gibi sağa sola yaklaşacaktır.
7 – Geri giderken aynalardan aldığınız görüntüyü fiili olarak bakarak almanız mümkün değildir. En iyi görüntüyü aynalara bakarak alırsınız. Baktım, gördüm, geri gittim.
Not: Dış dikiz aynaları bombelidir, cisimleri olduğundan daha uzakta gösterir. Bu durumu, her zaman göz önünde bulundurunuz. İlk başlarda zorluk çekseniz de, zaman içinde pratik yaparak görüntüyü doğru okumaya başlarsınız. İç dikiz aynası düzdür. Görüntüyü net olarak, doğru yerde gösterir.
8 – Geri gidişinizi tamamladıktan sonra, vakit geçirmeden vitesi ( N ) Nötr pozisyonuna alınız.
5 – ( U ) DÜNÜŞÜ YAPMAK
1- U dönüşü vites kolu ( D ) pozisyonundayken sola doğru yapılır.
2- Aracınızı U dönüşü yapacağınız yolun sağ tarafına iyice yanaştırınız.
Yolu kontrol ediniz, direksiyonu tam sol yapınız ve freni bırakarak dönüşe başlayınız. Gerekirse gaz veriniz, dönüşün yarısına geldiğinizde direksiyonu toplamaya başlayın ve dönüşünüzü tamamlayınız.
Yolun durumuna göre, yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.
6 – DURMAK. DURMA KURALLARI
1- Durmak istediğiniz yere 15 – 20 metre mesafe kala sağ sinyalinizi veriniz.
Not: Şehirlerarası yollarda 150 -200 metre mesafe kala sinyal vermeniz gerekir.
2- Aynalardan ( Özellikle iç dikiz aynasından ) aracın arkasını kontrol edip, trafiği aksatmayacak bir şekilde yolun sağına bankete, kaldırma veya bordür taşlarına paralel olarak iyice yanaşınız.
3- Fren pedalına yumuşak bir şekilde basarak aracı durdurun. Araç tam durana kadar iki elinizi direksiyondan bırakmayınız. Durduktan sonra,
4- Aracın vites kolunu ( N ) pozisyonuna alınız. Bu durumda freni bırakmayınız. Eğer, uzun süreli durulacaksa, el frenini çekip vites kolunu ( P ) Park pozisyonuna almak gerekir.
7 – ARACI EMNİYETE ALMA VE ARACI TERK ETMEDEN ÖNCE YAPILMASI GEREKEN İŞLEMLER
1- Ayağınız fren pedalına basılı durumdayken, vites kolunu ( D ) pozisyonundan ( N ) pozisyonuna getiriniz. Vites kolu ( N ) pozisyonundayken el frenini, el freni bırakma düğmesine basmadan çekiniz.
2- Daha sonra, vites kolunu ( P ) Park pozisyonuna getiriniz. Fren pedalını bırakmadan, kontak anahtarını, açış yönünün tersi istikametine çevirip, aracınızı stop ettiriniz.
3- En son fren pedalını bırakıp. Emniyet kemerinizi çıkarınız.
4- Havanın veya aracın durumuna göre farları, silecekleri, camları, radyo v.s açıksa kapatınız.
5- Sağ elinizle aracın kapısını açıp, aralayınız. Aradan, aracın arkasından gelen başka araç veya kapının açılmasından kaynaklanabilecek bir tehlikenin olup olmadığını kontrol ediniz. Sonra kapıyı açın ve araçtan inin, kapıyı kapatın. Aracınız ve kendi güvenliğiniz için, araçtan ayrılmadan önce mutlaka kapıları kilitleyiniz.
Araç kullanırken yapmış olduğunuz iş, hayatınızda ki en önemli iştir.
Araç Kullanmak, Hayati önem taşır, Hem kendiniz, Hem de başkaları için
Ufuk Küçükali