Buradasınız: Anasayfa Direksiyon Sınav Kuralları

Direksiyon Sınav Kuralları


Arabaya Giriş ve Ön Hazırlıklar Not: Direksiyon sınavı hakkında merak ettiğiniz bütün sorularınızın cevabı bu sayfada yer almaktadır.

– Aracınızın kapısını sol elle açarak sağ ayağınızla giriş yapınız. Araca binerken arkanızdan gelen bir araç varsa onu görebilmeniz içidir bu vesileyle olası kazalarda yaralanma riski ortadan kalkar.

– Sınav giriş belgenizi ve nüfus cüzdanınızı komisyon başkanına vererek imza tutanağını imzalayınız.

– Aynaları, koltuğu kendinize göre ayarladıktan sonra mutlaka emniyet kemerinizi takınız.

– Vites takılı durumdaysa, debriyaja basarak boşa alınız. Debriyaja basılı konumdayken kontağı çevirip araç çalışmaya başladıktan sonra anahtarı basmayı bırakınız.

– Gideceğiniz yöne göre sinyalinizi veriniz, frene basarak el frenini indiriniz.

– Ayağınız sonuna kadar debriyaja basılı haldeyken vitesi 1’e takarak kalkışınızı yapınız.

– Direksiyon sınavının en önemli değişkenidir. Sınava başlamadan önce mutlaka heyacanınızı yeniniz. Birçok adayın kalma sebebi direkt ya da dolaylı olarak heyecandır. Sınav anında karşılaşılan en büyük sıkıntılardan biri adayın heyecandan titremesi ve neticesinde direksiyon tutuşu fren gaz ve debriyaj hakimiyeti azalmasıdır.

– Direksiyon tutuşu 09:15 konumunda olmalıdır.

– Direksiyonu vites değiştirmenin dışındaki zamanlarda tek elle tutmak hatalı bir davranıştır. Fakat dönüşlerde iki elle direksiyonu tutarak dönmek zordur. Bu noktada bir el hafif serbest bırakılarak dönülen yöne göre diğer elin haraketi artırılır.

– Bir yerden dönüş yaparken, mevcut açıya göre bir yandan da direksiyon toplanmalıdır.

– Direksiyon özelliği gereği dönüş tamamlandığında kendini az da olsa toplayabilmektedir. Bu noktada direksiyona yardımcı olunuz ve dönüşünüzü tamamlayınız.

Yokuşta kalkış:

Komisyon üyelerinin dikkat ettiği diğer önemli bir husus yokuşta kalkıştır.

– %7 eğime sahip önceden belirlenmiş alanda durulur.

– 30 saniye bekledikten sonra, aracı geriye kaçırmadan kalkış yapılır.

– Kalkış yaparken el freni kullanılmaz.

– Yokuşta kalkış yapabilmenizin en kolay yolu yarım debriyaj yapmaktır. Ayağımızı yavaşça debriyajdan çektiğimizde öyle bir an gelecektir ki araç daha gaza basmadan kendiliğinden ileri doğru gitme eylemi içinde olacaktır.Zaten yarım debriyaj anına hafifçe ulaşılırken araçtaki titremeyi göreceksiniz. O anda gaza basarak aracı hareket ettirebilirsiniz. Araç hareket ettikten 2-3 saniye sonra ayağınızı tamamen debriyajdan çekebilirsiniz. Bu durumda, düzgün yarım debriyaj yaptığınızda aracı kesinlikle stop ettirmezsiniz ve aracın geriye kayma ihtimali yok olur. Eğer yokuşta stop ettirirseniz sınavınız sonlandırılır ve başarısız olursunuz. Yarım debriyajı çok iyi öğrenmenizi tavsiye ediyoruz.

Geri-Geri Park Etme:

Park etme Sınavın en önemli değişkenlerinden biri olarak kabul edilebilir.

– Park etme iki duba arasına yapılır.

– Dubalar arasındaki mesafe aracın uzunluğunun 1,5 katı kadar olmalıdır.

– Bunun yanında park alanları paralel çizgilerle belirlenmiştir.

– Bir hamlede iki duba arasına girilir, iki duba arasında en fazla 2 hamlede park gerçekleştirilir. (Daha önce haberlerde tek hamlede park zorunluluğu geldi başlıkları yayınlandı. Bu tarz haberlere inanmayın.) Önemli olan park yerine geri geri gelirken bir defada yani ileri-geri yapmadan girmek gerekiyor. Park alanı içine girdiniz diyelim. Bundan sonra iki hamlede aracı düzeltebilirsiniz. Doğru park etme için tek hakkınız bulunuyor.

– Kaldırımla araç arasındaki mesafe 50 cm’den fazla olmamalıdır.

-Dubalara çarpmamanız ve kaldırıma çıkmamanız gerekiyor.

Geri Geri gelme:

– Sürücü adayları önceden belirlenmiş alanlarda 25 metre şerit ihlali yapmadan çizgilere paralel geri geri gelmeliler.

– Geri geri gelirken direksiyon sol el ile üsten tutulur.

– Vücut tam geriyi görecek şekilde döndürülür. ( Not: Geri geri gelirken kesinlikle kendinizi germeyiniz. Bu konuda sıkıntılarınız varsa mutlaka bunun üzerine çalışın. )

– Geri geri gelmeyi bitirmeden önünüze dönmeyin. Tam olarak araç durduğunda önünüze dönebilirsiniz.

– Geri geri gelirken önemli hususlardan biri direksiyonda hakimiyetidir direksiyonu sağa sola çok kırmadan istikametinizi bozmadan gelmeniz önemlidir.(Geri geri gelirken bazen yön kavramı karışabiliyor) Paralel çizgilerin dışına çıkmamalısınız.

Durma, Duraklama ,Takip Mesafesi , Aynalar, U Dönüşü ve Trafik İşaretleri

-Durma ve duraklama yapılacağı zaman aniden freni köklememek gerekiyor. Bu gibi bir tavır hem taşıdığınız yolcuları hem de trafiği tehlikeye düşürebilir.

-Öncelikle takip mesafesini mutlaka koruyun. 50 km hızla gidiyorsanız en az 25 metrelik bir ara bırakmanız gerekiyor. Ani bir duruş anında aradaki 25 metre rahatlıkla durmanızı sağlar ve kaza riskinizi en aza indirir.

-Sağa veya sola duraklama yaparken aynalardan yolun uygunluğuna dikkat etmelisiniz. Aynalar ayarlanırken ne çok dışı ne de çok içi görecek şekilde olmalıdır. Trafiğin akış durumunu kontrol etmek için ise arada bir iç dikiz aynanızdan da bakabilirsiniz.

-Işıklara yaklaştığınız zaman dikkatli olun. Kesinlikle kırmızı ışıktan geçmeyin. Işık olmayan bir kavşağa yaklaştığınızda diğer araçların geçiş üstünlüğüne öncelik verin.

-Arada bir yolun sağında ve solundaki levhaları mutlaka kontrol edin. Hız sınırlarına uyun ve yayalara müsaade ediniz.

-Özellikle sollamaya başlamadan sol aynaya , sollamayı bitirirken sağ aynayı kontrol etmeyi unutmayın.

– U dönüşü yapılmadan önce dönülecek tarafa doğru sinyal vermelisiniz kural olarak yerleşim yeri içinde 15 metre önceden sinyal verebilirsiniz. Eğer hızlıysanız U dönüşü yapmak kontrolü kaybettirir. Bu noktada hızınızı ve haliyle vitesinizi küçültün. Aynı zamanda U dönüşü yaptığınız yer kavşak ise veya trafik ışıkları varsa kural ihlallerinin de önüne geçmiş olursunuz.

Sinyaller:

– Dönüşlerde, sollamalarda, ilk kalkışta gideceğiniz yöne doğru mutlaka sinyal vermelisiniz.

– Park ederken, %7 eğimli alanda kalkış yaparken, geri geri gelirken dörtlüleri yakmayı unutmayınız.

– Sinyallerle işiniz bitince kapatmayı unutmayınız.

Trafikte Seyrederken:

– Birinci vites kalkış vitesidir. Birinci vitesle kalkış yapılır ve motor devrini aldıktan sonra ikinci vitese geçiş yapabilirsiniz. Birinci viteste motoru bağırtmak sınavınız açısından olumsuz sonuçlar doğurabilir. Aynı şekilde çok yavaşladığınız durumlarda vitesi hızınıza göre düşürmeyi unutmamalısınız.

– Motor devri (RPM) motorun dakikadaki dönüş sayısıdır. Vites değiştirirken motor devir göstergesine bakabilirsiniz. Genelde İbre 2500 civarında ise vitesi yükseltebilirsiniz. Yine aynı şekilde motor devri 2500 seviyelerinin altına düştüyse ve araç devirsiz çalışıyorsa vitesi düşürmeniz gerektiğini yine ibreden anlayabilirsiniz.

– Yokuşlara çıkarken vites hassasiyeti düz yoldaki gibi değildir. Düz yolda çok yavaşladığınızda 2. viteste gitmeyi başarabilseniz bile, yokuşta devirsiz kullanmanıza neden olabilir. Bu noktada motorun ihtiyacına göre hareket etmeyi öğrenmelisiniz. Gerekirse vites düşürmelisiniz.

– Yokuştan inerken vitesiniz boşta olmamalıdır. Korumanız gereken hıza ve takip mesafesine göre vitesi 1 veya 2. viteste tutmanız faydanıza olacaktır.

-Sınav güzergâhları şehir içi olduklarından hız sınırı 50 km’ dir.Bu durumda sınavlar 2. viteste tamamlanmakta çok nadir olarak 3. vitese çıkmanız gerekebilir. 4 veya 5. vites kullanılmamaktadır.

-Aniden durmanız gerektiğinde, vitesi bire düşürerek kalkış yapınız.

-Vites değiştirirken debriyaja tam basınız. Hiç bir zaman debriyajdan ayağınızı birden çekmeyin yoksa araç stop eder.

Hata yaptıysanız:

Hata yaptığınızda kesinlikle o hatanızı düşünmeyin. Yaptığınızı düşündüğünüz hata, daha çok hata yapmanıza ve motivasyonunuzun düşmesine neden olabilir. Hata yapmanıza rağmen araçtan indirilmediyseniz başarılı olmak için şansınız henüz bitmiş sayılmaz. Sınavı tamamladıysanız inmeden önce vitesi boşa alın, el frenin çekerek sol aynadan yolun durumunu gözleyin eğer yol müsaitse araçtan inebilirsiniz.

[/raw] [/toggle]

Sınava geç kalmamak için mutlaka en az yarım saat öncesinden sınav yerinde olmanız faydanıza olacaktır. Birkaç dakika bile geç kalsanız sınava alınmayabilirsiniz. Sonuçta bu sınava her gün girmiyorsunuz.

Mevcut yönetmeliğe göre direksiyon sınavına 4 defa girebilirsiniz. 4 defa girdikten sonra başarısız olursanız, zorunlu direksiyon eğitimlerini tekrar alarak 4 defa daha girebilirsiniz. Diyelim ki 8 defa direksiyon sınavından başarısız oldunuz bu durumda bütün ehliyet eğitimini baştan almanız gerekecek. (Ehliyet kursuna tekrar yazılmak gibi düşünülebilir.)

Asparagas sitelerde hala eski puanlama sistemi görünmektedir. Direksiyon sınavında herhangi bir puanlama yoktur. – Direksiyon sınavında hiçbir hatanız yoksa sonuca BAŞARILI yazılır. – Puanlama belgesinde I. Bölümde sadece bir hataya ya da II. Bölümde iki hataya işaret konulduysa ne yazık ki sonuç belgesine BAŞARISIZ yazılır.

Son sürücü adayının sınavı 17:10 ‘da tamamlandığında komisyon üyeleri tutanaklarını tutarak bir üst komisyona teslim ederler. Aynı gün sonuçlar belli olur. Direksiyon sınav sonuçlarını kursumuzun sitesinden sorgulayabilirsiniz.

Direksiyon sınavı ilk aday için 08:10’da başlar son aday 16:40’ta sınava alınır. Sınav 17:10’da biter.

2016 yılı için Direksiyon sınavı harç ücreti 70,00 TL’dir.

Giriş belgenizi kursumuzdan geç bir gün öncesine kadar alınız. Mühür ve imzaların tam olduğunu kursa teyit ettiriniz.